Tutorial publicat și pe E-learn.ro |
Tehnicile descrise in tutorial ne vor arata cateva moduri in care se poate converti o fotografie in alb negru In Adobe Photoshop Lightroom. Astfel vom invata sa folosim optiunea Grayscale dar si sa modificam White Balance (balanta de alb) in timp ce suntem in modul Grayscale.
Cea mai usoara cale de a face o imagine monocroma, este de a apasa butonul Grayscale din panoul Basic (ca alternativa putem accesa optiunea Grayscale din panoul HSL / Color/ Grayscale sau putem apasa V de la tastatura).
Rezultatul conversiei Grayscale |
Termenul de Grayscale (scara de tonalitati cenusii, gri) induce un pic in eroare, deoarece Lightroom nu converteste o imagine la propriu in grayscale ci pur si simplu creaza o versiune desaturata a celei originale, ramanand in modul RGB. In Lightroom avem la dispozitie 8 cursoare cu care putem face ajustari, ceea ce ne ofera un control subtil al modului de combinare al componentelor cananelor de culori in procesul de conversie.
Insa mai subtil inseamna uneori si mai complex, deci sa analizam putin. Meniul Grayscale ofera un buton Auto care aplica automat conversia monocroma determinata de setarile Balantei de alb din panoul Basic. Deci putem sa variam conversia grayscale ajustand valorile optiunilor Temperature si Tint din panoul Basic.
Cand trecem pe modul Grayscale avem control deplin asupra fiecarui cursor, putand sa le ajustam in orice fel, pentru a ne crea conversii alb-negru personalizate. Setarile favorite le putem salva in panoul Presets, unde putem gasi deja cateva presetari de alb-negru.
O imagine color RGB este compusa din trei imagini grayscale bazate pe intensitatea luminoasa trecuta prin filtrele rosu, verde si albastru, inregistrata pe senzorul camerei.
Figura de mai jos arata canalele individuale de culoare care compun imaginea color RGB.
Imaginea color rezultata din imbinarea canalelor |
Majoritatea lumii se rezuma la a fotografia alb-negru folosind optiunea din meniul aparatului foto. Aceasta optiune este rezultatul analizei “din zbor” a procesorului camerei si deci nu este neaparat cea mai buna. In momentul realizarii in acest mod a fotografiei alb negru cea mai mare parte a informatiei se pierde, lasand foarte putin loc ajustarilor. Deci indicat este sa ne facem fotografiile cat mai natural, pentru a avea acces la cat mai multa informatie din imaginea originala.
Lightroom are 8 cursoare in panoul Grayscale: Red, Orange, Yellow, Green, Aqua, Blue, Purple si Magenta. Modificand valorile acestor cursoare vom putea lumina sau intuneca culorile corespunzatoare in imaginea originala cand vom face conversia grayscale.
Doua setari diferite din panoul Grayscale |
In continuare vom vedea ce efect are asupra conversiei cursorul Temp din meniul WB (White Balance) Grayscale al panoului Basic. Vom folosi setarile implicite, convertind imaginea apasand butonul Grayscale din panoul Basic, apoi apasand butonul Auto, aplicand astfel setarile curente ale optiunilor Temperature si Tint din meniul White Balance.
Imaginea folosita este realizata de Andreea Vintze |
Ajustam valoarea optiunii Temp pentru a gasi o setare optima care sa pastreze cel mai bun contrast al nuantei pielii si actualizam dupa fiecare incercare apasand butonul Auto.
Ajustam in continuare imaginea folosind si panoul Tone Curve. Scopul este de a realize umbre negre adanci pastrand aceasi informatie in nuantele pielii.
Vom adauga in continuare o nuanta subtila de culoare pielii in imaginea ajustata. Vom folosi pentru aceasta panoul Split Toning. Vom alege la Highlights o nuanta de rosu, iar la Shadows una de galben.
Highlights |
Shadows |
Astfel am parcurs niste pasi simpli in realizarea unei game infinite de fotografii alb-negru. Rezultatul final poate varia in functie de preferintele fiecaruia de a-si alege setarile favorite.
Imaginea finala |